آموزگار چند پایه
آموزگار چند پایه
آموزش ابتدایی
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 3 ارديبهشت 1391برچسب:, توسط نصیری |

مطالعات تجربی در زمینه ارتباطات را که بیشتر متکی بر یافته های کمی و تجربی است ، توسط لاسول شکل گرفت. هارولد لاسول تنها سیاستدان نیست چراکه در طیف گسترده ای از رشته های مختلف علمی نظیر اقتصاد ، جامعه شناسی ، علوم سیاسی و غیره به عنوان اندیشمند و صاحب نظر شناخته شده است.به همین دلیل به وی لئوناردو داوینچی علوم رفتاری می گویند.لاسول علاوه بر تجربه گرایی از تفکیک تحلیل محتوا نیز استفاده کرد. برخی او را مبتکر روش تحلیل محتوا می دانند.لاسول از تحلیل محتوا که خود آن را تحلیل فضا می نامید ، برای یافتن اثرات تبلیغات سیاسی بر افکار عمومی استفاده کرد. تحلیل محتوی عناصر محتوای پیام چه را مشخص می کند. تحلیل رسانه مساله مجرا را مشخص می سازد و بررسی مخاطب نیز مفهوم بررسی چه کسی را مشخص می کند.از زمان لاسول به بعد مسئولان ارتباطات اجتماعی تا حد زیادی مفهوم چه کسی را به مفهوم افراد و شرکت های صاحب رسانه ها و کنترل کنندگان آنها می پرداخت ، نادیده گرفتند.

گرچه لاسول بیش از 60 جلد کتاب نوشته است ، اغلب دانشجویان ارتباطات وی را با جمله معروفی که در سال 1940 نگاشت ، می شناسند: چه کسی ، چه چیزی را ، از چه مجرایی ، و به چه کسی با چه تاثیری می گوید.وی وسایل ارتباط جمعی را مجموعه ای به هم پیوسته می داند.

 لاسول که تحقیقات گسترده ای درباره تبلیغات جنگ جهانی اول انجام داده بود، تحقیقات خاصی را در دهه های 30 و 40 در مورد رادیو در آمریکا انجام داد.لاسول با تفکیک مقوله تبلیغات از آموزش ، تبلیغات را در معنی گسترده آن فن تحت تاثیر قرار دادن عمل انسان از طریق دستکاری تصورات تعریف کرد در حالی آموزش را محدود به انتقال فنون مثل خواندن و نوشتن و مهارتهایی فکری و بدنی می دانست.در تبلیغات تمایلات ارزشی تنفر یا علاقه شکل می گیرد در حالی که نگرش های سنتی به نظر او عمدتا آموزشی است.
وی در سال 1948 در مقاله ای تحت عنوان ساخت و کارکرد ارتباطات در جامعه برای پیام سه نقش مشخص را تعریف می کند:
1-     نظارت (حراست ) بر محیط (نقش خبری )
2-     ایجاد و توسعه همبستگی های اجتماعی افراد ( نقش راهنمایی )
3-     انتقال میراث فرهنگی (نقش آموزشی )
 
 چارلز رایت نقش سرگرمی را به این نقش ها اضافه کرد
 
 در مطالعات تجربی (کارکردگرایی ) لاسول با تاکید بر نقش های بی طرفانه ارتباطات و استقلال آن عملا روابط مستقیم و غیر مستقیم رسانه ها را با ساختار های گوناگون اجتماعی فراموش می کند.این در حالی است که در زمینه هر سه نقش ارتباطات تاثیراین ساختارها مشهود است.در راهنمایی افکار عمومی ، سیاسی و خبری جامعه تاثیر دارد و در انتقال میراث فرهنگی یا نقش آموزشی معیارهای خاص جامعه و حتی معیارهای جوامع مسلط مثل دموکراسی حقوق بشر دخالت می کند.
 
به طور کلی در مکتب تجربی توجه اساسی به فرد و رفتار فردی است.لاسول بر اساس تجربه و تحلیل آثار ارتباطات ترغیبی نخستین مدل پایه ای ارتباطات جمعی را طراحی کرد:این مدل فرایند ارتباطات را شامل 5 عنصر می داند.
1-     چه کسی؟
2-     چه می گوید؟
3-     از چه کانالی ؟
4-     به چه کسی ؟
5-     با چه تاثیری؟
 
*در این مطالعه تاکید بیشتر بر عنصر پیام است.
 
با توجه به عناصر تشکیل دهنده ارتباطات می توان دو نوع ساخت را در آن پیش بینی کرد:
1-     زیر ساختها یا ابزار تکنولوژیک ارتباطات
2-     رو ساختها یا عناصر غیر تکنولوژیک مانند سازمانها ، مقررات ، اندیشه ها که ضمن تاثیر پذیری از یکدیگر موثر بر یکدیگر خواهند بود.
 
تست مرتبط:
 
لاسول نظریه خود را درباره " گروههای هیجان آفرین و گروههای سازمان دهنده "از چه کسی گرفته است؟
1-     برلسون
2-     فروید
3-     پیاژه
4-     هاولند
 
لاسول علاوه بر روش تجربه گرایی از چه فنی سود بیشتری جست؟
1-     فن تبلیغات
2-     فن تحلیل محتوی
3-     فن اثرات تبلیغات
4-     فن تبلیغات و تحلیل محتوی
 
تاثیر پیام های ارتباطی بر روی جوامع توسط چه کسی مورد توجه قرار گرفته است؟
1-     پل لازارسفلد
2-     هارولد لاسول
3-     لوین
4-     دیوید رایزمن
 
در نظریه هارولد لاسول در مورد نقش ها و کارکردهای اجتماعی وسایل ارتباط جمعی در کشورهای آزادی گر کدام زمینه را می توان پیدا کرد؟
1-     انتقال میراث فرهنگی
2-     توسعه بخشی
3-     تبلیغ سیاسی
4-     سازماندهی اجتماعی
 
در مدل ارتباطی هارولد لاسول چند عنصر وجود دارد؟
1-     چهارعنصر
2-     5 عنصر
3-     سه عنصر
4-     دو عنصر
 
هارولد لاسول چند نقش برای وسایل ارتباط جمعی قایل است؟
1-     4 نقش
2-     3 نقش
3-     2 نقش
4-     5 نقش
 
سه نقش اساسی نظارت بر محیط ، ایجاد و توسعه همبستگی های اجتماعی و انتقال میراث فرهنگی برای وسایل ارتباط جمعی از سوی -------- مطرح شد.
1-     هارولد لاسول
2-     لرنر
3-     شیلر
4-     مک لوهان
 
لاسول تحلیل خود را با انگیزشهای نا آگاه برای ایفای نقشهای سیاسی آغاز می کند ولی ابتدا دو گروه را از هم متمایز می کند،کسانی که ---------------.
1-     افکار عمومی را می سازند و کسانی که تحت تاثیر آن هستند.
2-     دراقلیت اند و کسانی که اکثریت را تشکیل می دهند.
3-     نقشهای سیاسی بازی می کنند و کسانی که نقشهای غیر سیاسی دارند.
4-     واژه سیاست می شوند و آنها که نمی شوند.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: